Lifestyle

Nastavlja se negativni trend konzumiranja alkohola kod mladih vozača

Više od pola mladih vozača konzumira alkohol tijekom noćnog provoda čime se nastavlja ovaj negativni trend u odnosu na prošlu godinu. To pokazuju podaci akcije Europska noć bez nesreća koji su prikupljeni u noći sa 17. na 18. listopada u Zagrebu, Rijeci, Zadru, Osijeku i Varaždinu. U akciji koja se u Hrvatskoj provodi već četvrti godinu zaredom ukupno je sudjelovalo 679 mladih između 18 i 26 godina, a održala se pod pokroviteljstvom međunarodne asocijacije RYD (Responsible Young Drivers), udruge Sigurnost u prometu (SUP) i Mladi na djelu te putem licenciranih partnera Zagrebačke pivovare i Fakulteta prometnih znanosti (FPZ).

Podaci prikupljeni u noćnim klubovima u pet hrvatskih gradova pokazuju kako je od ukupno 555 mladih vozača koji su dobrovoljno pristali na alkotestiranje, samo 28 posto nije konzumiralo alkohol, dok ih je 37 posto konzumiralo alkohol u zakonskim okvirima. Zabrinjavajući je podatak da je 36 posto mladih imalo visoku koncentraciju alkohola u krvi te je kod pojedinaca izmjereno od 2,34 pa do zabrinjavajućih 3,42 promila pri čemu prevladavaju osobe muškog spola.

Kada se usporede rezultati s prošlom godinom, od ukupnog broja osoba koje su dobrovoljno pristupile alkotestiranju, ove godine 12 posto više osoba su konzumirale alkohol u zakonskim okvirima. Ohrabrujući je podatak da je ove godine 4 posto manje mladih imalo visoku koncentraciju alkohola u krvi. Time se pokazuje pozitivan utjecaj ovog projekta na svijest mladih pogotovo ako se uzme u obzir veći interes mladih koji se u odnosu na prošlu godinu povećao za 8 posto.

U usporedbi s 2013. godinom, 27 posto manje osoba je u ovogodišnjoj akciji konzumiralo alkohol u zakonskim granicama. Međutim kada se usporedi postotak mladih vozača u 2013. godini koji su u dahu imali preko 0,5 promila alkohola, ove godine je vidljiv pad takve prekomjerne konzumacije alkohola s obzirom da je čak 28 posto manje osoba zabilježeno s visokom koncentracijom alkohola u krvi.

Na osnovu toga se može zaključiti kako se statistički stanje poboljšava, međutim konzumacija alkohola od strane mladih vozača je još uvijek značajno prisutna tijekom noćnih izlazaka što ukazuje na neodgovorno ponašanje i nužnost nastavka ove i sličnih preventivno-sigurnosnih edukativnih aktivnosti.

Glavna ideja akcije je skrenuti pozornost javnosti na odgovorno ponašanje vozača u prometu, s naglaskom na edukaciju mladih. Akcija se ove godine provodila diljem Europe u više od 200 noćnih klubova kojima su se iz Hrvatske pridružili San Antonio i Žabac u Zagrebu uz poznatu pjevačicu i voditeljicu Mirelu Priselac Remi. Uz Zagreb, akcija se održala u Rich i Pipistrello baru u Rijeci, Luna i Park baru u Varaždinu, Yachting i Svarog baru u Zadru te Exitu i St.Patricku u Osijeku.

Volonteri SUP-a, Zagrebačke pivovare i studenti FPZ-a su ispred navedenih noćnih klubova omogućili mladima između 18 i 26 godina dobrovoljno alkotestiranje. Nakon pristanka, skupina je među sobom odabrala jednog člana koji pristaje da tu noć ne konzumira alkohol i da bude vozač (designated driver) na povratku kući. Odabrani vozač dobio je narukvicu radi lakše prepoznatljivosti i, ako se na odlasku utvrdilo da uistinu nije konzumirao alkohol, dodijelio mu se dar organizatora i partnera projekta.

Georg Davor Lisicin, tajnik udruge Sigurnost u prometu izjavio je: “Ove godine je fokus bio na dragovoljnosti akcije i samoinicijativi mladih vozača, kako bi dobili na kvaliteti akcije i izbjegli „natjecanje“ u „napuhavanju“ alkometra od strane mladih vozača pa nas je iskreno iznenadila masovnost sudionika i veliki odaziv bez ikakve dodatne animacije ili nagovaranja na sudjelovanje. Najbolji pokazatelj za to jest šaljivi pristup i zanimanje mladih za rezultate „puhanja“, ali ubrzo je smijeh zamjenilo zabrinutost kod mladih vozača koji su „napuhali“ iznad sigurne granice. Time smo ispunili glavni cilj ove akcije koji je bio educirati mlade u „njihovom okruženju” te ih putem međusobnog dijaloga upoznati sa svim opasnostima koje proizlaze iz vožnje pod utjecajem alkohola.“

Na rezultate ovogodišnje akcije osvrnula se i Tina Puhalo Grladinović, voditeljica korporativnih komunikacija Zagrebačke pivovare: „Rezultati ovogodišnje akcije Europske noći bez nesreća pokazuju nužnost provedbe ovakvih projekata s ciljem da se što više educira i upozori javnost, a pogotovo mlade vozače o opasnostima vožnje u alkoholiziranom stanju. Upravo zbog toga, kao vodeća pivovara na tržištu, smatramo da nam je dužnost ukazivati na odgovorno ponašanje u prometu što dokazujemo i ovog puta pružajući financijsku podršku ovom projektu uz aktivno sudjelovanje naših zaposlenika u sklopu naše kampanje „Razmisli – kad piješ, ne vozi.“

Europska noć bez nesreća prvi puta je pokrenuta u Belgiji 1995. godine. Od tada se provodi diljem Europe, a Hrvatska se ovoj akciji pridružila 2012. godine. Cilj akcije je skrenuti pozornost javnosti na odgovorno ponašanje vozača u prometu, s naglaskom na edukaciju mladih te uz poruku da alkohol i vožnja ne idu zajedno.